Nu kastar vi ut Neova.

Ur Grimsås.
Ur Sverige.

Mellan den 25:e juli och 8:e augusti gör vi motstånd på Grimsås mosse.

Marken gungar under det fossila storbolaget Neova. 
Nyligen kom Länsstyrelsen med sitt beslut: Neova får inte bryta odlingstorv på Grimsås mosse.

Trots det fortsätter de att skövla, gräva upp och sabotera naturen och klimatet och vår framtid. De fortsätter sin smutsiga verksamhet medan Grimsåsborna, vi och DU får betala priset i form av ökade utsläpp, saboterad natur och ännu mer inkomst till den äckligt rika fossilindustrin.

Du kan vara med och stoppa Neovas verksamhet. I sommar ser vi till att grävmaskinerna står prydligt parkerade. Ställ dig i vägen, lås fast dig, limma dig, klättra upp på dem! Allt för att hindra dem, för varje skopa de tar är en olaglig skopa!

Var med och stoppa Neovas dödsmaskiner i sommar. 

Ställ dig i vägen, lås fast dig, limma dig, klättra upp på dem! Varje skopa de tar är en olaglig skopa!

Anmäl dig idag och du får mer information längre fram.

Anmäl dig

Vad har hänt på Grimsås mosse?

2024

  • Finska staten får 465,7 miljoner euro (5 miljarder kronor) i bidrag av EU för att fasa ut torvbrytningen i Finland men fortsätter att bryta torv på över 60 mossar i Sverige, bl.a. i Grimsås.
  • Återställ Våtmarker börjar göra aktioner för att stoppa torvbrytningen i Grimsås.

2025

2026

  • Odlingstorvsutredningen kommer inte fram till några åtgärder för att minska utsläppen från torvbrytningen och kritiseras för att tona ned de utsläpp torvbrytning orsakar.
  • Länsstyrelsen säger nej till Neovas ansökan om att ändra avtalet på Grimsås mosse från brytning av energitorv till brytning av odlingstorv. Neova överklagar beslutet och fortsätter samtidigt skövla och bryta på mossen.*
  • Återställ Våtmarker genomför Sveriges första olydiga folkomröstning om torvbrytningen i Sverige. Av ca. 10 000 röster vill 97 % se ett förbud mot torvbrytning.

* = Neova har i dagsläget inte laglig rätt att bryta odlingstorv men de gör det ändå eftersom odlingstorv utgör de övre lagren av torvmossen medan energitorven ligger på mer än en meters djup.

 

Läs mer om torv och våtmarker

Praktisk info om aktionerna

Det här är tredje året vi åker till Grimsås så livet där är välordnat vad gäller boende, matlagning, toaletter och häng. Ju bekvämare vi kan vara utanför mossen desto obekvämare orkar vi vara på mossen. Mer info och packlista skickas till alla som anmält sig!

Hur du tar dig till Grimsås

Åker du bil eller cykel är det enkelt. Reser du kollektivt ska du sikta på busshållplatsen “Grimsås”. Om bytestiderna är orimliga kan vi hämta i Hestra eller Tranemo. Så börja planera din resa nu.

Hur vi bor

Vi bor i egna tält nära mossen. Det finns jättefina, mjuka och skuggade platser där man kan slå upp sitt tält så att man sover gott. Toaletter finns i bygdegården. Vi har tillgång till duschar och bastu en kort promenad därifrån.

Hur vi äter

Vi äter tillsammans i bygdegården som vi får låna av Grimsås fantastiska lokalbefolkning. 
Maten turas vi om att laga. Allt är veganskt. 
Har du några allergier? Informera oss om det så ordnar vi det!

På torvbrottet

Vi spenderar mycket tid på torvbrottet. 
Det är en fruktansvärd plats på många sätt men det är fantastiskt att känna att man är precis där man behöver vara för att skapa förändring. 
Vi går till fots och avstånden är ibland långa så en behöver ha bra skor.

Här ligger Grimsås mosse

Ny till civilt motstånd eller Återställ Våtmarker?

Har du aldrig gjort civilt motstånd innan men känner att det är dags? Eller har du gjort civil olydnad tidigare men aldrig med Återställ Våtmarker?

Grimsås kommer vara fullt av erfarna aktivister du kan prata med och varje aktionsvecka inleds med en helgträning där du får lära känna de andra och förbereda dig. 
Anmäl dig till en av träningshelgerna redan nu:

Vill du ha mer information om vad aktionerna innebär innan du anmäler dig?

Vi pratar supergärna med dig.
Mejla oss på [email protected].

Vi håller även en öppen presentation online den 14 juni kl. 19.00 för alla som är nyfikna på sommarens aktioner. Anmäl dig här.

Jag hoppas vi ses på mossen!

Frida Sundblad

Mobiliseringsansvarig